برگزاری یک مجمع تک کاندیدای دیگر در هیات‌های ورزشی خراسان رضوی | رئیس هیات شمشیربازی استان انتخاب شد پخش زنده بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین افتخار آفرینی کاراته کاران خراسانی در آسیای مرکزی بازگشت پورعلی گنجی به تمرینات پرسپولیس دلسوزی یک شمشیر باز برای جواد نکونام دفاع مدیر ورزشی اینتر از خرید طارمی پژمان جمشیدی در تیم پرسپولیس! نکونام در پی جذب آقایی‌پور تاریخ دقیق صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس مشخص شد نشست نکونام با مدیران جدید استقلال دیدار ملی‌پوشان فوتسال با مقام معظم رهبری | اهدای انگشتر رهبری به وحید شمسایی پرسپولیس برای وحدت مدارک پزشکی می‌دهد بازگشت دوباره فلیک به مونیخ؟ پیام مهم نکونام به بازیکنان استقلال| ذوب تمام شد! احضار مربی استقلال به کمیته اخلاق پاداش میلیاردی کشتی گیران پرداخت شد جدایی آزمون از جمع رمی‌ها محرومیت کمیته انضباطی در انتظار حامدی‌فر ترکیب احتمالی رئال مادرید و بایرن مونیخ در دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از سرانه صفر تا بودجه نزدیک به صفر!

  • کد خبر: ۱۶۵۱۵۷
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
از سرانه صفر تا بودجه نزدیک به صفر!
سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» است و به همین بهانه نگاهی به مشکلات، چالش‌ها و وضعیت ورزشکاران ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای استان خراسان‌رضوی داشتیم.

تصویر اهداکننده روی قاب‌های شهری نقش بسته است. یکی‌شان جوانی است که رعنایی از سرورویش می‌بارد و با عملش مردانگی را معنا کرده است. دیگری لبخندی به لب دارد و کسی چه می‌داند شاید قلبش در دل جوانی می‌تپد که امروز در ورزش برای خودش نامی دست‌وپا کرده است.

سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» است و به همین بهانه نگاهی به مشکلات، چالش‌ها و وضعیت ورزشکاران ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای استان خراسان‌رضوی داشتیم. ورزشکارانی که در کمبود امکانات و با مشکلات فراوان ورزش می‌کنند، اما همین فروردین‌ماه امسال بود که توانستند در آوردگاه رقابت‌های جهانی استرالیا هفت مدال رنگارنگ را برای کشورمان به ارمغان بیاورند؛ از نقره بانوی پتانک‌کار خراسانی بگیرید تا طلای پینگ‌پنگ‌باز مشهدی.

ورزش ارزان‌ترین نسخه برای سلامتی

هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضا با شعار «ورزش ارزان‌ترین نسخه برای سلامتی» در سیزده رشته ورزشی فعال است. هیئتی که ورزشکارانش در شش دسته بیماری‌های خاص ورزش می‌کنند. پنج گروه آن‌ها مربوط به بیماری‌های خاص هستند؛ تالاسمی، MS، دیالیزی، دیابتی و هموفیلی.

دسته ششم هم گروه ورزشکاران پیوند اعضاست که بعد از دریافت عضو موردنیاز به زندگی و ورزش برگشتند و حالا برای خودشان یک‌پا قهرمان هستند. دارت، شطرنج، دوومیدانی، شنا، تنیس‌روی‌میز، بدمینتون، اسکواش، بولینگ، دوچرخه‌سواری، پتانک، گلف، تنیس و تیروکمان سیزده رشته ورزشی هستند که در هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضا فعال‌اند و ورزشکارانی در سطح استان در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند.

از قهرمانی‌های کشوری تا افتخارات جهانی

ورزشکاران بیماری‌های خاص و پیوند اعضای استان در سال گذشته توانستند هر بار به رقابت‌های کشوری اعزام شدند، نتیجه بگیرند. سیدعلی حسین‌زاده، رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضا، دراین‌باره به شهرآراورزشی می‌گوید: «واقعیت این است که ما هربار به مسابقات کشوری ورزشکاری اعزام کردیم، دست پر به مشهد برگشته است.» وی می‌افزاید: «اما اوج افتخارات ورزشکاران ما در رقابت‌های جهانی امسال بود.»

او با اشاره به درخشش سه ورزشکار خراسانی اظهار می‌کند: «رقابت‌های جهانی ورزشکاران پیوند اعضا فروردین‌ماه در کشور استرالیا برگزار شد که سه ورزشکار خراسانی توانستند در این مسابقات بدرخشند و پرچم کشورمان را به اهتزاز دربیاورند. اشرف مرادی در رشته دارت مدال طلا گرفت و در رشته پتانک به مدال نقره رسید. علی زارعی، دیگر ورزشکار مشهدی، در رشته تنیس‌روی‌میز یک طلای انفرادی و یک نقره تیمی به‌دست آورد و امیرحسین تقدیریان هم در رشته بدمینتون یک نقره تیمی و یک برنز انفرادی را کسب کرد.»

چالش سالن خالی و پُز عالی

ورزشکاران بیماری‌های خاص و پیوند اعضای استان از حیث امکانات و سالن محل تمرین وضعیت مناسبی ندارند. رئیس هیئت متبوع دراین‌باره می‌گوید: «ورزشکاران ما مکان تخصصی برای تمرین و ورزش ندارند. ابتدای برج یازده سال قبل بود که برای یک‌سال اداره‌کل ورزش‌وجوانان بر اساس ماده ۸۸ سالنی را در اختیار هیئت ما گذاشت تا خانه ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا باشد، اما هزینه اجاره این سالن خیلی زیاد است.»

حسین‌زاده افزود: «این سالن را یک‌ساله با مبلغ اجاره ۲۰۰ میلیون در اختیار هیئت ما گذاشتند و در همان بدو ورود هم ما مجبور بودیم حدود ۱۲۰ میلیون برای آنجا و مسائل روزانه هزینه کنیم. به‌عبارتی ما باید سالانه ۳۲۰ تومان برای این سالن هزینه کنیم و این درحالی است که این سالن درآمدی ندارد.» وی با اشاره به مشکلات حضور ورزشکاران بیماری‌های خاص و پیوند اعضای استان در این سالن، اظهار می‌کند: «این سالن در حاشیه شهر و در منطقه شهرک شهید رجایی است. ورزشکاران برای حضور در اینجا مشکل دارند و رفت‌وآمد برایشان سخت است. از طرفی، این سالن سال‌هاست همین‌طور است و هیچ‌کس یک میخ به آن اضافه نکرده است.»


سرانه ورزش بیماران خاص، صفر است!
رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای استان خراسان‌رضوی تصریح می‌کند: «سرانه ورزش برای بیماران خاص در استان صفر است.» وی می‌افزاید: «هیچ بودجه‌ای نداریم و سالن هم نه سامانه سرمایش و گرمایش درست‌وحسابی دارد و نه می‌تواند برای ما درآمدزایی داشته باشد تا از درآمدش برای ورزشکاران هزینه کنیم.» حسین‌زاده یادآور می‌شود: «فروردین امسال آورده سالن ما منهای ۷۵۰ هزار تومان بود! یعنی درآمدی که نداشتیم هیچ، ضرر هم کردیم. درحالی‌که ما باید ماهانه بیش از ۲۶ میلیون برای اجاره این سالن بگذاریم.»


ورزش بیماران خاص، چشم‌انتظار نگاهی خاص
با همه این تفاسیر، ورزش بیماران خاص و پیوند اعضای استان در سطح قهرمانی وضعیت خوبی دارد، چراکه استعداد در خراسان‌رضوی وجود دارد و ورزشکاران با کمترین امکانات می‌توانند برای استان افتخارآفرینی کنند. شاید روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی، بهانه خوبی باشد تا اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان که در پی شکستن حباب افزایش اجاره‌بهای اماکن ورزشی در استان است، کمکی دوباره به این رشته ورزشی کند و خانه ورزش بیماران خاص و پیوند اعضای استان را به قیمتی معقول‌تر به آن‌ها بدهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->